Marta Kopeć

radca prawny

Specjalizuję się w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Mocno wspieram przedsiębiorców w tworzeniu dobrych zakładów pracy, ale nie pozwalam na nieludzkie traktowanie pracowników.
[Więcej >>>]

Jak zwolnić pracownika za niezadowalające wyniki?

Marta Kopeć20 października 20204 komentarze

wyniki sprzedażyBohaterem dzisiejszego wpisu będzie handlowiec, sprzedażowiec, sales manager.

Jak zwał, tak zwał – pracownik, którego zadaniem jest sprzedaż produktów lub usług firmy. Dam mu na imię Janusz.

Oczywistym jest, że jak zatrudniasz takiego Janusza to chcesz, żeby jego praca przynosiła wymierne korzyści.

Janusz może mieć też swoją wizję jak i ile sprzedawać. Ważne jest jednak, żebyś to ty, jako pracodawca przedstawił mu swoje oczekiwania.

Któregoś dnia siadasz sobie i liczysz. Myślisz sobie, że chyba Janusz słabo pracował, może się nie starał… bo przychód jest słaby.

Postanawiasz zwolnić Janusza!

STOP!

Czy pracownik wie czego od niego oczekujesz?

Teraz zatrzymaj się i zastanów się czy:

  • Janusz miał jasno przedstawione przez Ciebie oczekiwania np. wyznaczone cele sprzedażowe?
  • minął już czas, który miał Janusz na realizację celów?
  • zwracałeś uwagę Januszowi, że coś ci się nie podoba?
  • wyjaśniałeś z Januszem, jakie są powody słabych wyników?

Jeśli na wszystkie powyższe pytania możesz odpowiedzieć: TAK, to znaczy, że zrobiłeś już wszystko. Skoro nie zadziałało, to znaczy, że masz podstawy do rozwiązania umowy o pracę.

Grać w otwarte karty z pracownikiem

Zastanawiasz się dlaczego zwróciłam uwagę na przedstawienie oczekiwań i wyjaśnianie z pracownikiem. To proste.

Nie możesz zarzucać pracownikowi, że nie realizuje Twoich wizji, czy nie spełnia oczekiwań, jeśli mu o nich nie powiesz. To trochę jak w małżeństwie: wzajemne pretensje, że jedna osoba nie siedzi w głowie drugiej do niczego nie prowadzą. Komunikacja jest podstawą sukcesu.

Ta komunikacja pozwoli Ci się później obronić przed sądem. Jeśli będziesz mógł wykazać, że:

  • pracownik wiedział, jakie ma cele do realizacji;
  • jego praca i starania były słabe;
  • celów nie zrealizował w wyznaczonych terminach, a więc się nie sprawdził;
  • zwracałeś mu na to uwagę/upominałeś;

masz dużą szansę obronić wypowiedzenie przed sądem pracy i wygrać sprawę. A może nawet nie dopuścić do procesu i przekonać pracownika do swoich racji.

Pamiętaj też, że to ty, jako pracodawca odpowiadasz za swój biznes. Jeśli masz na pokładzie pracownika, który ciągnie biznes do dołu albo najzwyczajniej nie spełnia Twoich oczekiwań co do wzrostu, to masz prawo go zwolnić.

Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia, możesz poczytać moje poprzednie wpisy:

Pokonać strach przed wręczeniem wypowiedzenia

Pracownika poznaje się po tym jak kończy

Jak zwolnić pracownika – przegląd możliwości 

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: (22) 501 56 10e-mail: sekretariat@kkz.com.pl

{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Michał 26 października, 2020 o 13:50

Rzeczowy i bardzo wartościowy wpis. Co prawda wiele osób nie myśli nad powodami słabej wydajności pracownika tylko decyduje się na zwolnienie. Niekiedy sami pracodawcy nie wiedzą jak rozwiązać stosunek pracy. Gorzej jeżeli sam pracownik też średnio orientuje się w tym temacie. Świetny wpis.

Odpowiedz

Marta Kopeć 27 października, 2020 o 07:51

Dziękuje Panie Michale! No tak kluczem jest świadomość i jasność oczekiwań. Pracownik musi być świadomy jakie są wobec niego oczekiwania, a pracodawca musi być świadomy, że te oczekiwania trzeba w jasny sposób przekazać. Dopiero potem można wymagać efektów lub zwolnić.

Odpowiedz

Marta Kopeć 8 listopada, 2020 o 14:33

Panie Michale bardzo dziękuje za miłe słowa. Myślę, że brak refleksji nad przyczynami słabej efektywności pracownika to jednocześnie brak refleksji nad sytuacją firmy.

Odpowiedz

monika 21 września, 2023 o 17:52

Bardzo przydatne informacje. U mnie faktycznie sytuacja jest bardzo podobna, dlatego chciałabym jednak wcześniej doradzić się dobrego specjalisty by jednak wszystko odbyło się zgodnie z prawem.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kopeć Zaborowski Adwokaci i Radcowie Prawni Sp.p. Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kopeć Zaborowski Adwokaci i Radcowie Prawni Sp.p. z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@kkz.com.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: