– Potrzebuję zwolnić pracownika, ale w zasadzie to nic specjalnego na niego nie mam. Jest przeciętny. Powiedzmy, że niczym się nie wyróżnia, ale też niczego tak porządnie nie schrzanił. No ale nie ma charyzmy potrzebnej do tej pracy, nie za bardzo odnajduje się w zespole….
– No i…?
– …no i nie wiem, co. :/
– Zresztą nieważne, nie mogę już z nim pracować. Chcę jakiejś świeżej krwi, muszę coś wymyślić.
– O! Mam!
– Reorganizacja! Tak! Zmiany organizacyjne, restrukturyzacja zakładu pracy, redukcja etatów, likwidacja etatów! Cudownie! Tak zrobię. Zwolnię go z powodu reorganizacji i mam z głowy.
W sumie, to jest jakiś pomysł. Ale czy brak energii pracownika musi pochłaniać aż tyle energii pracodawcy?
No właśnie… Bo zwolnienie z powodu tzw. redukcji etatów nie jest wcale takie proste i oczywiste.
Na co zwrócić uwagę przy redukcji etatów
Po pierwsze – pamiętaj, że jeśli zatrudniasz powyżej 20 osób, to przy takim zwolnieniu będziesz musiał zapłacić pracownikowi odprawę pieniężną (od 1 do 3 pensji). EDIT: O likwidacji stanowiska i odprawie pisałam tutaj>>>
Po drugie – redukcja etatów i likwidacja to dwie różne rzeczy i inaczej funkcjonują.
Redukcja a likwidacja – różnice
Wytłumaczę Ci to na przykładzie supermarketu. Jeśli zatrudniasz 20 kasjerek i kasjerów to zwolnienie 1 spośród 20 oznacza redukcję etatów, bo wybierasz do zwolnienia jednego z wielu na takim samym stanowisku. Wtedy musisz umieć uzasadnić, dlaczego wybrałeś akurat tego pracownika, a nie innego. A ten wybór musi być obiektywny tzn. „najkrótszy stażem”, „najgorzej oceniany”, „najczęściej nieobecny w pracy” itp.
Z kolei likwidację etatu masz wtedy, gdy usuwasz ze swojej firmy stanowisko i nikt już nie będzie zajmował się takim samym zespołem czynności np. masz stanowisko specjalisty ds. handlowych, który zajmował się dotychczas marketingiem firmy i sprzedażą produktów, jakie sprzedaje Twoja firma. Likwidacja jest wtedy, gdy przenosisz czynności z zakresu marketingu np. na Dział Marketingu, który już od dawna działa w twojej firmie, bądź na zewnętrzną firmę, a czynności z zakresu sprzedaży przenosisz na przedstawicieli handlowych. Innymi słowy rozpraszasz kompetencje jednego pracownika na kilku innych tak, że w firmie nie ma już drugiego takiego samego stanowiska. Wtedy jest likwidacja.
Różnica między likwidacją a redukcją w praktyce polega na tym, że przy zwolnieniu pracownika z redukcji musisz mu pokazać, że został sprawiedliwie wybrany do zwolnienia spośród innych zatrudnionych na takim samym stanowisku. Jeśli za przyczynę weźmiemy likwidację stanowiska, to musimy później wykazać, że faktycznie tego stanowiska u nas już nie ma.
Po trzecie – jeśli pracownik Cię pozwie, to Ty będziesz musiał udowodnić, że zrobiłeś słusznie. Nie musisz, co prawda, tłumaczyć dlaczego w firmie potrzebna była restrukturyzacja (to jest Twoja sprawa), ale konieczne będzie wyjaśnienie i przedstawienie wiarygodnych dokumentów lub świadków pokazujących, że faktycznie doszło do zmian + że:
(I) przy redukcji – wybrałeś właściwego pracownika;
(II) przy likwidacji – stanowiska faktycznie już nie ma.
No i taka sytuacja… Trochę trzeba się narobić, nie? Czy warto?
Czytaj również:
Jak z klasą zlikwidować lub zredukować etaty?
{ 19 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Czy moge zwolnic pracownika za wypowiedzenim jesli jego umowa trwa od polowy stycznia do koknca marca jaki jest okres wypowiedzenia
Pani Sylwio, może Pani 🙂 jeśli pracownik nie jest szczególnie chroniony to nie ma przeszkód. Okres wypowiedzenia umowy o pracę zależy od tego czy jest to umowa na okres próbny czy umowa na czas określony. Okres wypowiedzenia umowy zawartej na czas określony jest z kolei uzależniony od okresu zatrudnienia tego pracownika u Pani tzn. czy był wcześniej zatrudniony u Pani. Marzec jednak już blisko, więc pytanie czy się Pani opłaca zwalniać za wypowiedzeniem w sytuacji, gdy zaraz umowa rozwiąże się samoistnie?
Witam, dostałem wypowiedzenie z pracy a powodem była redukcja etatu. Mam czteroletni staż. Na tym stanowisku jest jeszcze kilka osób które mają mniejszy staż. Innych przesłanek nie było do zwolnienia typu niedopełnienie obowiązków itp. Teraz zachodzi pytanie czy słusznie zostało mi wręczone wypowiedzenie i jakie kroki dalej podjąć. Aha i czy można anulować to wypowiedzenie. Pozdrawiam
Panie Sebastianie, wszystko zależy od tego jakie kryterium doboru pracowników do zwolnienia obrał pracodawca. Nie zawsze musi to być staż pracy. Pracodawca powinien wskazać kryteria w treści wypowiedzenia. Wypowiedzenia nie można anulować, ale pracodawca może je cofnąć za Pana zgodą. Poza tym, proszę pamiętać, że jeśli w ciągu roku od dnia rozwiązania umowy o pracę, pracodawca będzie ponownie zatrudniał pracowników w tej samej grupie zawodowej, a Pan zgłosi zamiar podjęcia zatrudnienia u tego pracodawcy, pracodawca powinien Pana zatrudnić ponownie.
Czy pracodawca moze mnie zwolnic bez okresu wypowiedzenia?
Nawet jeśli się na to zgadzam ?
Np.redukcja etatu.
Umowa na czas nieokreślony .
Panie Łukaszu, niestety pracodawca zawsze może zwolnić pracownika, nawet jak ten się na to nie zgadza. Nie zawsze jest to jednak zgodne z prawem. Żeby się temu sprzeciwić trzeba niestety pójść do sądu. Jeśli przyczyną jest redukcja etatów to powinien być zachowany okres wypowiedzenia, chyba że został skrócony zgodnie z przepisami za wypłatą odszkodowania.Czy zwolnienie akurat Pana byłoby zgodne z prawem? Nie wiem, musiałabym zobaczyć dokument, którym pracodawca się z Panem rozstał.
Dzien dobry pracuje 12 lat i dostałam wypowiedzenie likwidacja etatu wspomnę że zwolnili nas wszystkich i szefostwo zamyka sklep czyli oni nie będą prowadzić sprzedali innym właścicielom
Czy nie powinniśmy mieć likwidacji sklepu czym się różnią likwidacja etatu czy sklepu co dla mnie będzie lepsze pozdrawiam Teresa
Pani Tereso, dziękuję za to pytanie. Poruszyła Pani bardzo ważny temat! Z Pani punktu widzenia istotne jest to, czy nowi właściciele będą dalej prowadzić ten sam sklep. Jeśli zmienili się tylko właściciele to z dużym prawdopodobieństwem doszło do tzw. przejścia zakładu pracy, co oznacza, że automatycznie powinna Pani być zatrudniona w tym samym sklepie przez nowych właścicieli. Sytuacja, o której Pani pisze jest dość częsta przy sprzedaży przedsiębiorstwa: poprzedni właściciel zwalnia pracowników, żeby nowy miał czystą kartę. Nie zawsze jest to jednak możliwe i zgodne z prawem. Jeśli chodzi o przyczynę to wszystko zależy czy ten sklep będzie nadal istniał czy nie? Proszę to sprawdzić, a ja tymczasem postaram się napisać na ten temat oddzielny wpis na blogu, bo to bardzo interesujące zagadnienie.
EDIT: Artykuł już jest, gdyby chciała Pani poczytać więcej: https://jakzwolnicpracownika.pl/zwolnienie-pracownika-a-sprzedaz-przedsiebiorstwa/
Dostałam wypowiedzenie zmieniające z 0,5 etatu na 0,25 . przyczyną jest redukcja etatów w sekretariacie szkoły. nadmieniam, że jestem pracownikiem z najdłuższym stażem 15 letnim oraz mam najwyższe wykształcenie, nigdy nie było na mnie skarg nie mam nagan. Po prostu śmię twierdzić ze nowy dyrektor mnie nie lubi. Oprócz mnie pracują jeszcze 2 osoby w sekretariacie, obie mają pełny etat, jedna z nich jest w okresie chronionym. Ponieważ jest to znaczne obniżenie mojego wynagrodzenia nie przyjmę zniżki etatu, nie chcę również udawadniania przez pracodawce dlaczego to wybrał mnie a nie kogoś innego. Moje pytanie brzmi czy nie przyjmując 0,25 etatu na pewno należy mi się odprawa. Muszę szukać nowej pracy na pełny etat, 0,25 etatu chyba zresztą nikogo nie urządza a wrecz przeciwnie bedzie przeszkodą w znalezieniu pracy na peły etat.
Pani Izabelo,
Tak, nalezy sie Pani w takiej sytuacji odprawa.
Pozdrawiam i mam nadzieję, że znalazła Pani już nową pracę.
Pracuję około pół roku, umowę otrzymałem na 2 lata, brak nagany wobec pracy i szefostwa, zanim otrzymałem wypowiedzenie za likwidacją etatu jeszcze w tej grupie były 4 osoby w tym osoba co pracuje ma nie całe 2 miesiące, to wypowiedzenie otrzymałem jako jedyny, nie mam pojęcia co dalej robić.
Panie Cezary, prawdopodobnie pracodawca dokonywał dokonywał redukcji zatrudnienia. Jedyne co mógł Pan zrobić to zweryfikować czy zostały wskazane kryteria doboru do zwolnienia, czyli elementy, które brał pod uwagę pracodawca wybierając Pana a nie kogoś innego. Nie jest łatwo zweryfikować pracownikowi zasadność takiego wypowiedzenia.
Witam. Pracodawca w formie wypowiedzenia warunków pracy i płacy (uzasadnienie: redukcja etatu) chce zmienić pełny etat na pół etatu. Jeżeli Pracownik nie zgodzi się na to i umowa się rozwiąże to w jakiej wysokości należy się odprawa: za cały etat czy pół?
Pani Izabelo,
odprawa należy się za pełny etat. Jeśli pracownik się nie zgodzi na zmianę warunków i umowa się rozwiąże, te proponowane przez pracodawcę warunki pracy nie wchodzą w życie i nie obowiązują pracownika.
Dzień dobry
Mam pytanie jak wygląda sytuacji gdybym dostała wypowiedzenie stanowiska pracy, ewentualnie redukcja etatu, powiedzmy w dniu 31.01.2023 Umowa jest na czas nieokreślony więc obejmuje mnie 3 miesięczne wypowiedzenie. Proszę o informację czy przy likwidacji stanowiska , redukcji etatu Muszę chodzić przez te 3 miesiące do pracy powiedzmy na innym stanowisku? Czy od razu powinnam otrzymać wypowiedzenie bez świadczenia pracy? Jak to wygląda Bo chce się przygotować A wiem, że koleżanki dostały redukcję stanowiska i propozycje pracy na innym. Nie jestem zainteresowana innym stanowiskiem więc chce się odpowiednio przygotować Dziękuje
Pani Ado,
pracodawca ma prawo zwolnić Panią z obowiązku świadczenia pracy, ale nie musi, nie ma takiego obowiązku.
dostałam wypowiedzenie ze względu na redukcję etatu. jestem jedynym pracownikiem z taim stanowiskiem. Czy pracodwaca powinien w jakiś sposób udowodnić że nie jestem potrzebna w firmie czy nie musi tego robić?
Pani Julio,
jeśli Pani stanowisko było jedynym stanowiskiem w firmie to nie miała miejsce redukcja etatów tylko likwidacja stanowiska. W takiej sytuacji jedyne co pracodawca musi udowodnić w ewentualnym procesie sądowym to fakt, że stanowisko faktycznie zostało zlikwidowane.
Dzień dobry,
Pracodawca wręczył mi wypowiedzenie umowy o pracę – okres wypowiedzenia to 3 miesiące. Do końca listopada nadale jestem pracownikiem firmy zwolnionym z obowiązku świadczenia pracy. Na moje miejsce została zatrudniona osoba, którą po miesiącu przeniesiono do innego działu, a moje stanowisko zostało zlikwidowane. Czy w takiej sytuacji pracodawca nie powinien mi wypłacić odszkodowania z tytułu likwidacji stanowiska pracy?